Trend pozvolného poklesu prodeje papírových tiskovin ve prospěch internetových portálů je už po několik let zřejmý. Lidé čtou noviny obecně méně, s časopisy to není o mnoho lepší. Co se děje?
Lidé čtou z papíru méně, protože celkově čtou méně
Během stresových pracovních dní lidé na čtení většinou nemají chuť ani čas. Zároveň si navykli, že všechny „trendy drby“ dostanou zcela zdarma na tržišti – rozuměj na webu a jeho různých portálech. Tam se navíc o „čtení“ v pravém slova smyslu úplně hovořit nedá. (Jinak by se pro web nemusely připravovat speciální texty.
Časopisy jsou na tom – oproti novinám – z určitého hlediska trochu lépe. Jejich cílová skupina může být natolik specifická, že internetový portál papírový obsah úplně nenahradí. Většina mainstreamových spotřebitelů si papírové časopisy kupuje právě proto, aby si u nich mohla odpočinout, prolistovat si články u kávy, trochu se začíst do příběhů, relaxovat…
Newsweek na čas přestal vycházet v tiskové podobě
Nicméně, před rokem přestal v papírové podobě úplně vycházet slavný americký Newsweek. Obsah redakce přesunula kompletně na web (máme na mysli americkou verzi časopisu, některé licencované cizojazyčné mutace vycházejí tiskem nadále). Od roku 2005 totiž papírová verze Newsweeku údajně přišla přibližně o polovinu původní čtenářské obce, důsledkem čehož magazín ztratil přibližně 80 procent původní reklamy. O obnovení tištěné verze časopisu se nicméně vážně uvažuje.
Jak jsou na tom další významné časopisy, se lze ve většině případů jen dohadovat. Na pokles prodeje printových médií si však v posledních letech stěžují téměř všichni vydavatelé. Lze předpokládat, že s trhem tištěných médií bude v nejbližších letech hýbat i nárůst tabletů. Střední třída se naučí číst si své oblíbené časopisy v přenosném zařízené. Někteří z praktických, jiní z čistě prestižních důvodů. – Podle toho bude to čtení vypadat.
Sestavení žebříčku nejpopulárnějších časopisů
Tisk amerického Newsweeku byl zastaven při nákladu jednoho a půl milionu výtisků. Je to hodně, nebo málo? Jak jsou na tom ostatní významné časopisy? A v jakých nákladech dnes vlastně vycházejí tiskem?
Pokusili jsme se sestavit žebříček celosvětově nejpopulárnějších tištěných časopisů z hlediska jejich nákladu. Jednak nás zajímalo, které tituly to jsou, jednak jsme chtěli mít představu, o jakých číslech je vlastně řeč, když se občas hovoří o konci printových médií.
Na webu najdete celou řadu žebříčků časopisů s největším nákladem i největší čteností, setříděných podle regionů, zemí nebo jejich zaměření. Startovním zdrojem naší rešerše byla data z anglické Wikipedie, které jsme ovšem museli dále ověřovat, upřesňovat a doplňovat.
Protože naprostá většina největších časopisů je tištěna a distribuována na území Spojených států, využili jsme také údaje respektované International Federation of Audit Bureaux of Circulations (IFABC) , také The Association of Magazine Media (MPA) i několika dalších zdrojů.
Do první desítky se nedostal žádný z titulů, které jsou tuzemským čtenářům v českém jazyce k dispozici prostřednictvím běžné komerční sítě distributorů. Specifické postavení mají v tomto ohledu tituly na prvních dvou příčkách. Celosvětově jsou totiž distribuovány dobrovolníky prostřednictvím nevýdělečné kolportáže a jsou podporovány dobrovolnými dary. Výše nákladu obou dvou titulů je dána tím, že nejsou šířeny jen v několika málo velkých oblastech, ale doslova celosvětově. Nejde přitom o různé časopisy pod jednou licencí, ale o identický časopis jedné redakce, simultánně vydávaný v jednotlivých jazycích.
Licenční politika a různé redakce jsou naopak důvodem, proč se v první desítce neobjevuje například Cosmopolitan či National Geographic. Obě značky totiž zastřešují mutace časopisů různých redakcí. Americký National Geographic tak není identický s českou mutací, která vychází od roku 2002, a většina žebříčků je proto považuje za dva různé tituly. Přes identický brand je obsah jiný. I v případě, že by se podařilo ověřit a sečíst všechny mutace těchto časopisů, jádro většiny žebříčků (včetně našeho) by tím nebylo dotčeno.
Totéž se týká časopisu Reader’s Digest, který se do první desítky probojoval na deváté místo. I kdybychom sečetli všechna jeho individuální vydání, nedostal by se tento časopis, někdy nepřesně uváděný jako nejčtenější , svým nákladem výš, než na pátou příčku.
- Poznámka: Jsme si vědomi toho, že čtenost nekopíruje počet výtisků (náklad). Náš žebříček je sestaven na základě deklarovaného a více méně ověřitelného nákladu výtisků. Pod problematickým pojmem čtenost bývá uváděn odhad osob, jejichž rukama jednotlivé výtisky projdou. Výsledné číslo je pochopitelně neověřitelné, byť je samozřejmě marketingově zajímavější.
Žebříček nejpopulárnějších tištěných časopisů (10 až 6 místo)
Jak tedy vypadá pravděpodobný žebříček celosvětově nejrozšířenějších tištěných časopisů současnosti? Vyjma prvních dvou příček jsou v něm zastoupeny ryze komerční tiskoviny, které výše svého nákladu docilují v prvé řadě rozsáhlou sítí předplatitelů. Ve všech těchto osmi případech se jedná o komerční magazíny, zaměřené na různé volnočasové aktivity – od péče o domácnost, přes motorismus až po hraní počítačových her.
Časopisy, které se umístily na prvních dvou příčkách, mají nábožensko-vzdělávací charakter. Jsou distribuovány nekomerčně a vedle řady běžných jazyků jsou tištěny i pro oblasti, které jsou pro komerční sektor zcela nezajímavé.
Většina titulů uvedených v žebříčku, má dnes samozřejmě i svou elektronickou verzi. Pojem „aktuální náklad“, který je platný k přelomu roku 2013–2014 se však vztahuje pouze na papírové výtisky.
Podle všeobecných zvyklostí si jednotlivé magazíny představíme od nejnižšího stupně, až po ten první. O nejnižší 10. příčku se dělí dva tituly. Čínský Gushi Hui má zřejmě vyšší náklad, ovšem nepodařilo se nám ho dostatečně spolehlivě doložit.
10. Good Housekeeping
Aktuální náklad: 4.354.740 výtisků
Americký měsíčník Good Housekeeping se zaměřuje na praktické rady pro hospodyňky, maminky, babičky a jejich domácnost. V časopisu se setkáte s testováním nejrůznějších výrobků, s recepty, informacemi o zdraví i s recenzemi nových knih. V češtině není časopis k dispozici. Jeho anglickou verzi si však můžete předplatit způsobem standardním pro celou řadu dalších zahraničních periodik z Evropy a Ameriky. Časopis má za sebou dlouhou historii. Vychází už od roku 1885, takže se jedná o druhý nestarší časopis v našem žebříčku.
10. Gushi Hui
Aktuální údajný náklad: cca 5.400.000 výtisků
Momentálně zřejmě nejrozšířenější čínský magazín. Časopis, jehož název by v překladu mohl znít Příběhy, je rodinný povídkový časopis a je sázen v čínských znacích. Vychází v Šanghaji od roku 1963. Pokud jste zvědaví na jeho webové stránky, najdete je na adrese www.StoryChina.cn.
9. Reader’s Digest
Aktuální náklad: 5.527.183 výtisků
Původně americký rodinný časopis s měsíční periodicitou. Vychází od roku 1922. Věnuje se širokému spektru námětů, takže byl po dlouhá léta distribuován se sloganem „Amerika v kapse“. Řadu let byl nejprodávanějším časopisem na území Spojených států. Před několika lety však o své komerční prvenství přišel a jeho prodej se výrazně propadl. Kdysi uznávaná značka je dnes celosvětově považována za problematickou kvůli kontroverznímu náboru potenciálních čtenářů, kterým například rozesílá reklamu s falešným sdělením, že vyhráli první cenu ve velké loterii. Česká licencovaná verze časopisu je pod názvem Reader’s Digest Výběr vydávána od roku 1993.
8. TV Magazine (Groupe Le Figaro)
Aktuální náklad: 5.854.629 výtisků
Klasický televizní magazín s televizním programem a drobnými recenzemi. Tento televizní přehled vydává stejná skupina, která vlastní i klasický francouzský konzervativní deník Le Figaro (druhé největší francouzské noviny).
7. Better Homes & Gardens
Aktuální náklad: 7.621.456 výtisků
Americký měsíčník, zaměřený na provoz domácnosti, vaření, zahradničení, řemesla, zdravý životní styl a zábavu. Časopis je čtvrtým nejprodávanějším magazínem v USA. Má za sebou velkou tradici. První číslo Better Homes & Gardens vyšlo v roce 1922. Dobře si vedou i jeho další redakční mutace. V Austrálii, kde jeho licencovaná verze vychází od roku 1978, jde o šestý nejprodávanější titul.
6. Game Informer
Aktuální náklad: 7.864.326 výtisků
Americký herní magazín s měsíční periodicitou. Časopis obsahuje recenze a novinky ze světa videoher a herních konzolí. S ohledem na zaměření časopisu se jedná o nejmladší magazín v námi uváděné desítce. První číslo vyšlo v srpnu 1991. V USA je Game Informer třetím největším komerčně distribuovaným časopisem.
5. ADAC Motorwelt
Aktuální náklad: 13.842.707 výtisků
Německý měsíčník automotoklubu ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club). Obsahem periodika jsou aktuální informace o dopravě, automobilové recenze, zprávy o činnosti automotoklubu klubu ADAC a podobně. Časopis vychází od roku 1945, jeho historie však sahá až do roku 1903. Svým nákladem je ADAC Motorwelt největší německy tištěný časopis a zároveň časopis s největším komerčním nákladem na území Evropy.
4. AARP Bulletin
Aktuální náklad: 23.574.328 výtisků
Zpravodaj asociace amerických důchodců – American Association of Retired Persons (AARP). Zpravodaj je pro všechny členy asociace vydáván od založení asociace, tedy od roku 1958. AARP je oficiálně neziskovou organizací. S ohledem na nabídku celé řady produktů je však AARP Bulletin vysoce promyšleným marketingovým kanálem, specializujícím se početně širokou základnu amerických seniorů.
3. AARP The Magazine
Aktuální náklad: 23.721.626 výtisků
Lifestylový magazín pro osoby nad padesát let, rovněž vydávaný asociací amerických důchodců – American Association of Retired Persons (AARP). Časopis je zaměřen na pozitivní životní styl ve vyšším věku. AARP The Magazine je dvouměsíčník. Vychází od roku 1958 a je největším časopisem v USA. I tento zdánlivě neziskový časopis je všeobecně považován za výrazné obchodní vlivové médium v prostředí amerických seniorů.
2. Awake! (v češtině Probuďte se!)
Aktuální náklad: 44.748.000
Všeobecně vzdělávací nevýdělečný náboženský měsíčník. Bez ohledu na témata, kterým se jednotlivá vydání věnují (přes rodinné vztahy, život mladých, kulturní zajímavosti z jednotlivých zemí světa, kulturně-historické souvislosti, přírodní i technické vědy aj.) jsou všechny informace analyzovány z pohledu Bible. Časopis vychází pod vedením jedné redakce v různých jazykových mutacích, která jsou identická a vydávána simultánně. Anglická verze časopisu existuje od roku 1919 (Původně jako Golden Age, později Consolation). V češtině časopis poprvé vyšel roku 1924, pravidelně pak vycházel v letech 1932–1939 jako Zlatý věk a Útěcha, v osmdesátých letech vycházel česky nepravidelně samizdatem bez označení názvu, od roku 1990 v češtině oficiálně vychází jako Probuďte se!
1. The Watchtower (Strážná věž – vydání pro veřejnost)
Aktuální náklad: 45.944.000
Nevýdělečný náboženský časopis, jehož hlavním účelem je připomínat důležitost biblických zpráv pro dnešní lidstvo, ať už v rovině obecně praktické (různá doporučení do běžného života) nebo ryze náboženské (význam biblických proroctví pro současnost). Časopis je vlastně určen k propagaci Bible a je důsledně nepolitický. Časopis vychází pod vedením jedné redakce v různých jazykových mutacích, která jsou identická a vydávána simultánně. Anglická verze časopisu je vydávána od roku 1879, čímž se jedná o nejstarší časopis v našem žebříčku. V češtině vychází od roku 1923 pod názvem Strážná věž. V letech 1939–1945 a 1949–1989, kdy byl vydavatel nacistickými a komunistickými režimy postaven mimo zákon, vycházela česká mutace časopisu samizdatově. Během let 1974–1990 v zahraničí navíc vycházela a oficiální česká mutace pro potřeby imigrantů v zahraničí.