Plánování a průběh cesty kolem světa za 97 dní, jak ji Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias uskutečnily s vozem Škoda Rapid. S drobnými úpravami převzato z knihy Automobilem kolem světa : 27000 km silnicí, pouští, pralesem. (Praha : Václav Petr, 1938)
Související články
- Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias – 80 let od cesty s Rapidem kolem světa za 97 dní
- Několik úvodních poznámek B. J. Procházky k plánované cestě kolem světa
- B. J. Procházka a J. Kubias: Startujeme k cestě kolem světa
Plánování a přípravy cesty kolem světa
26. listopadu 1935
První informativní návštěva v ministerstvu zahraničí, na základě které rozhodnuto požádati Autoklub Republiky Československé o protektorát a požádati naše vyslanectví v Moskvě o pomoc.
28. listopadu 1935
Pan Ing. VI. Štancl, t. č. předseda sportovního výboru podává zprávu, že protektorát Autoklubu jest zaručen a že týž žádá přímo ministerstvo zahraničí o morální pomoc.
30. listopadu 1935
Japonské císařské vyslanectví vítá myšlenku cesty a přislíbilo posádce průvodní dopisy především pro vojenské úřady.
Jednáno v záležitosti lodní dopravy s p. ředitelem Steinerem. Rozhodnuto vzhledem na výhodnost spojů, přesnost odjezdů a bohatý lodní park použiti služeb společnosti Cunard a NYK lines. V tomto smyslu nevázáno spojení s Londýnem a Tokiem.
3. prosince 1935
Dnešního dne požádáno formálně vyslanectví SSSR o průjezd Sibiří. Zároveň na základě předchozích informací předán přesný program cesty, jakož i data o posádce.
11. prosince 1935
Navštíven konsulát SSSR za účelem vyplnění dotazníků a navázáno spojení s Inturistem.
13. prosince 1935
Ministerstvo zahraničí v Praze sděluje, že požádalo vyslanectví SSSR o povolení průjezdu a že akt byl předán 5. prosince.
4. ledna 1936
Jednáno v záležitosti vozu a jeho výbavy.
5. ledna 1936
Projednáváno zpravodajství s p. redaktorem Maršákem od Československé tiskové kanceláře. Do Ameriky redakci MoToRu oznámen program cesty.
6. ledna 1936
Přítel Jindřich Kubias z Vamberka závazně přislíbil účast.
2. února 1936
Americká Automobilová Associace zaslala mapy a přesný program tratě napříč Amerikou.
10. února 1936
Anglická Automobilová Associace zasílá podrobné informace o cestách v Indii a na Malajsii.
15. února 1936
Francouzské vyslanectví přislíbilo průvodní dopis pro všechny celní a pohraniční úřady.
26. února 1936
Tide Water Company slíbila prostřednictvím svých zástupců pánů Z. Rejmana a Čemuse obstarati po celé cestě zásobování vozu.
4. března 1936
V továrně firmy Srb a Štys vybrána optická výzbroj.
6. března 1936
Zprávy čínského vyslanectví nevyzněly nijak příznivě a nezaručují jízdu na čínském území. Doporučující list legace posádce vystaví.
10. března 1936
Vybrána fotografická výzbroj a kino materiál.
28. března 1936
Jelikož z Ruska došly nepříznivé zprávy, vypracován alternativní program jednak přes Mongolsko, jednak Iránem do Indie.
4. dubna 1936
Převzat vůz a vybrány reservní součástky. Taktéž sestaven seznam zásob a výstroje s ohledem na zatížení.
6. dubna 1936
Do zahraničí ohlášen start cesty s upozorněním, že datum odjezdu bude telegraficky oznámeno.
10. dubna 1936
Dnes podniknuta zkušební terénní jízda, především za účelem vyzkoušeti různé profily gum v blátivé a hlinité půdě.
16. dubna 1936
Ministerstvo zahraničních věcí odevzdalo posádce průvodní dopis, který zaručuje morální pomoc zastupitelských úřadů.
23. dubna 1936
Autoklub republiky československé oznamuje, že lotyšské vyslanectví vystavilo průvodní glejt pro vůz i posádku.
24. dubna 1936
SSSR vyslanectví vystavilo průvodní dopis pro posádku vozu na cestu do Moskvy.
Průběh samotné cesty kolem světa
25. dubna 1936
Start ve čtyři hodiny odpoledne od budovy Autoklubu republiky československé, startér Ing. VI. Štancl, předseda sportovního výboru v zastoupení Autoklubu.
29. dubna 1936
Příjezd do Moskvy v pět hodin ráno.
11. května 1936
Příjezd do Teheránu ve 23.35 hodin.
26. května 1936
Kontrola v Bombaji sekretářem Western India Automobile Association v 6. P. M.
30. května 1936
Ceylon [Šrí Lanka] – Colombo.
4. června 1936
Vylodění v Penangu.
5. června 1936
Nalodění v Singapore.
16. června 1936
Šanghaj — zápis Autoklubu a návštěva vyslanectví.
24. června 1936
Nippon [Japonsko] – Jokohama – Tokio.
3. července 1936
Příjezd do Honolulu.
8. července 1936
Příjezd do San Francisca (USA).
10. července 1936
Odjezd ze San Francisca (Van Ness + Pine Street), start 5. p. m.
15. července 1936
Příjezd do New Yorku před hotel Pennsylvania 1.55 hod. A. M.
22. července 1936
12.15 p. m. pořádal Automobile Club of America oběd v hotelu Lexington na počest posádky. Toastmaster Elmer Thompson Sr., jenž odevzdal zlatý odznak panu B. J. Procházkovi, který proslovil přednášku na téma Motoring Conditions Throughout the World.
23. července 1936
Nalodění na loď Berengaria v New Yorku.
29. července 1936
Vylodění v Cherbourgu [na severozápadě Francie] a odjezd 5.30 P. M. do Paříže.
30. července 1936
Překročení francouzsko-německých hranic.
31. července 1936
Přejíždíme československé hranice.
1. srpna 1936
11:55 příjezd do Prahy. Následuje velké uvítání před budouvou Autoklubu v Praze.