Historie a marketing: Tvorba názvu

Realizace očekávané knihy se blíží do finále. Některé práce zdržel pád harddisku v počítači vedoucího autorského kolektivu. Nicméně díky (vcelku) pravidelným zálohám jsme se jen mírně zdrželi v čase. Prakticky o žádná data jsme nepřišli. Navíc hrubý text byl právě na korektuře, takže momentálně můžeme celý text kontrolovat i s pomocí tohoto – původně čistě jazykového – souboru.

Jak vytvořit název firmy – minulost a současnost

Finalizujeme přípravu knihy na téma „tvorba obchodního názvu“ – jedinou svého druhu na tuzemském trhu

První polovina připravované knihy bude věnována principům, podle kterých lze marketingově atraktivní obchodní názvy firem a produktů vytvářet. Druhá polovina knihy je inspirativním katalogem známých obchodních značek – doplněných o příběhy, které za jednotlivými názvy stojí. Rešerše a pátrání po historii jednotlivých značek nakonec zabralo o půl roku více práce, než jsme původně odhadovali. Výsledek ale bude stát za to.

A jak budou jednotlivá hesla vypadat. Pro ukázku se podívejme na pracovní verzi hesla obchodní značky Tuzex:

Tuzex
Název tuzemské obchodní sítě podniku zahraničního obchodu, která v Československu fungovala od roku 1957 až do začátku devadesátých let 20. století (formálně do roku 1992). Název je akronymem složeným ze slov tuzemský export. V síti obchodů Tuzex bylo možné v období socialistického Československa pořídit některé zahraniční zboží, které nebylo distribuováno běžnou spotřebitelskou sítí. Většinu zboží zde bylo možné pořídit pouze za západní valutovou měnu nebo za tuzexové poukázky, lidově označované slovem bony (z francouzského či německého dobropis, poukázka). Hlavním smyslem tohoto uzavřeného prodejního systému bylo odčerpávání valutové měny, která obíhala mezi tuzemským obyvatelstvem. Zároveň byl Tuzex pro materialistický režim jednou z cest, jak uspokojit materiální touhy spotřebně orientovaného obyvatelstva. Koupit si alespoň jednou za čas i sebemenší maličkost v Tuzexu se zvláště pro obyvatele větších měst v období normalizace stalo prestižní záležitostí. Dojmem exkluzivity působila i samotná přípona -ex, což ovlivnilo i její časté užívání v letech gründerského kapitalismu první poloviny devadesátých let 20. století.

rešerše socialistické značky
Avízo o údajném konci tuzexových veksláků z roku 1992. Brzy ale přestal fungovat i samotný řetězec Tuzex. V nových tržních podmínkách nedokázal udržet dech s konkurencí.
Zdroj: měsíčník Magazín Co vás zajímá, 1992

rešerše na téma marketing
Pod slovem vekslák si většinou představíme namachrovaného hejska v džínách, na hlavě mullet, v ústech žvýkačku… Takto je zná i mladší generace třeba z filmu Bony a klid (1987). Když ale Tuzex začínal, časy byly jiné. Na přiložené dokumentační fotografii představuje fešného veksláka herec Miroslav Homola, který právě nabízí tehdejší bony ženě v podání Aleny Vránové.
Zdroj: Scéna z filmu Konec cesty (1959)

Kde vzít dobrý obchodní název

Související články