Objev: Česká stopa v podniku Coca-Cola

Přepis interview s vicepresidentem společnosti Coca-Cola Export Corporation Rome. Rozhovor se uskutečnil v roce 1968 na výstavě EX Plzeň, prezentující výrobky československého potravinářského průmyslu. (EX Plzeň probíhala každoročně od roku 1966 až do roku 2001.)

Igrazio Graul, Coca-Cola

Přepis rozohvoru z deníku Pravda (1968). Text prošel drobnou redakční úpravou.

• Coca-Cola na EX Plzeň • Láhev jen za dvě koruny? • Cola za nás cukr?

Byl to štíhlý, vysoký, už bělovlasý pan v černých letních šatech módního střihu. Na jeho navštívence stalo: Ignazio GRAUL, viceprezident Coca-Cola Export Corporation Rome – Italy. – „Dobrý den, jak se máte, pánové?“ – Oslovil nás ryzí češtinou. Matka pana Graula pochází z Plzně. „První slova, která jsem vyslovil, byla česká“ – říká pan Graul, který žije už od svých 12 let v Itálii. Minulý týden zavítal na plzeňskou výstavu EX 68, kde má společnost Coca-Cola v pavilonu C svůj stánek. Při této příležitosti nám zodpověděl několik otázek:

Kde se vlastně zrodil nápad začít vyrábět tento osvěžující nápoj a čemu vděčí za svou popularitu?

Již v roce 1886 byly naplněny první lahve Coca-Colou v Atlantě ve státě Georgia na jihu USA. Náš výrobek si zachovává vysokou kvalitu. Pijete-li ho v Argentině nebo v Československu, má stále stejnou chuť. Společnost přísně střeží jeho jakost a způsob prodeje ve všech zemích světa. Naše lahve musí být prvotřídní. Půl roku jsme jednali s českými skláři, než jsme se dohodli o zakupování vašich lahví.

Hodlá vaše společnost rozšiřovat obchodní styky s Československem? Zatím se Coca-Cola prodává v interhotelech a v mezinárodních jídelních vozech. Její cena se pohybuje kolem 6 až 8 korun. Ovšem na Západě je lidovým nápojem…

Československo si může Coca-Colu vyrábět ve vlastním závodě. Dosud se k nám dováží v lahvích s Anglie a SRN. To je opravdu drahý obchod. Jednali jsme u vás s některými závody. Myslím, že v září o tom budu moct mluvit konkrétně. Nabízíme vám licenci. Extrát Coca-Coly dodáme za váš prvotřídní cukr. Denně spotřebuje výroba tohoto nápoje na celém světě 3 000 tun cukru a denně vyprodukují naše továrny 100 milionů lahví. Loni jsme v ČSSR koupili asi 16 milionů lahví, ve kterých putovala Coca-Cola do afrických zemích i do Belgie a Itálie.

Výroba Coca-Coly u nás by jistě byla ekonomičtější. Na kolik korun odhadujete láhev plněnou v našich závodech?

Cena by se mohla pohybovat od 1,50 do 2 Kčs. Poskytneme vašemu výrobci nejdokonalejší techniku, kterou by obsluhovalo pouze několik pracovníků. Naše zásada je: výrobní náklady minimální a efekt maximální.

Některé socialistické státy se již Coca-Colu produkují sami?

Ano, jsou to Jugoslávie, Bulharsko a Maďarsko.

Co vlastně obsahuje extrakt Coca-Coly?

Nevím. Vědí to pouze dva páni, kteří nikdy spolu nesmějí cestovat. Tajemný recept je uložen ještě v bance. Zhruba obsahuje cukr, kysličník uhličitý, bylinové a ovocné koncentráty. Kilogram extrátu stačí k výrobě 42 beden Coca-Coly, z nichž v každé je 24 lahví. Na světě existuje nyní 10 000 imitací Coca-Coly, ovšem žádná se té naší nevyrovná.

Vaše firma jistě dodává i jiné produkty. Dostala se v poslední době na trh nějaká novinka?

Vyvážíme na 300 druhů produktů. Od letošního dubna jsme uvedli na trh nový nápoj, který obsahuje především protein ze sójových bobů. Za dvacet třicet let bude mít svět starosti s potravou. Kdo myslí na výživu, myslí na lidi.

Půjde patrně nejen o lahodný, nýbrž i o výživný nápoj? Laboratorní výzkumy nebyly laciné a trvaly asi mnoho roku?

Prodáváme jej v Brazílii s kakaovým, pomerančovým a jahodovým parfémem. Výzkum dělalo dvě stě specialistů po šest let a budou zřejmě pracovat na zdokonalení proteinové Coca-Coly dalších deset let.


Při loučení pan viceprezident Graul dodal: „Máme zájem s každým spolupracovat z hlediska budoucnosti lidstva. O světě nebude napříště rozhodovat vlastník atomových zbraní, ale ten, kdo bude mít dostatek potravin.“

Rozmlouval Karel Havlík


Další zajímavosti a řadu užitečných informací se dozvíte v nové knize, kterou připravujeme: Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značkyPříběhy úspěšných značek

Jak vytvořit obchodní název

Související články